Skip to content

Van starter tot schoolverlater: drie fases

De schoolloopbaan is opgebouwd in drie fases: de Oriëntatiefase, de Beroepsfase en de Transitiefase.

De schoolloopbaan duurt in principe zes leerjaren, waarbij elke fase in principe twee leerjaren duurt. Daarbij volgen we de ontwikkeling van de leerling nauwgezet en zijn uitzonderingen, onderbouwd en afgestemd, mogelijk, zowel op het gebied van verlengen als op het gebied van verkorten.

Voor onze leerroute-2-leerlingen zijn deze fases minder sterk van elkaar onderscheiden.
Deze leerlingen volgen onderwijs binnen gemengd Onderwijs en Zorg (gOZ) op de locatie Wolvenring.

We verbinden de theorie zoveel mogelijk aan de praktijk. De leerlingen leren het meest door het ervaren en herhalen van de kennis en vaardigheden. Binnen de schoolloopbaan zit hierin een duidelijke opbouw:

In de Oriëntatiefase krijgen leerlingen 10 uur les in praktijkvakken, in de Beroepsfase gaan leerlingen twee dagen naar een leerwerkplek en in de Transitiefase gaan zij minimaal twee dagen naar een individuele stageplaats.

Wij maken hierbij gebruik van les- en praktijklokalen in de school. Vervolgens doen leerlingen praktijkervaring op bij leerwerkplekken en stageplaatsen binnen school, bij bedrijven en dagbestedingscentra.

Zo doen onze leerlingen door de jaren heen steeds meer ervaring op binnen het profiel dat bij hen past. De profielen zijn:

Dienstverlening & Zorg,
Plant & Groene Leefomgeving,
Horeca,
Logistiek,
Verkoop.

Het aanbod is gericht op de uitstroom van de leerling waarbij we steeds monitoren of de doelen passend en ambitieus zijn.

Oriëntatiefase
In de Oriëntatiefase krijgen de leerlingen theorie- en praktijkvakken. Deze zijn algemeen vormend en gericht op zelfredzaamheid. Leerlingen maken tijdens de praktijkvakken kennis met de verschillende sectoren. De lessen worden gegeven door de mentoren en assistenten.

Binnen de Oriëntatiefase wordt projectmatig gewerkt. In een cyclus van twee jaar komen diverse thema’s aan bod. Binnen die thema’s is aandacht voor wonen, werken en vrije tijd. De lesactiviteiten zijn gericht op het ervaren en de praktische toepassing van kennis. Daarnaast zijn de projecten betekenisvol doordat er steeds een koppeling gemaakt wordt met de maatschappij en de wereld om ons heen.

De leerlingen gaan vijf dagen naar school.

Beroepsfase
In de Beroepsfase krijgen leerlingen theorie en praktijkvakken, maar ligt de nadruk meer op het ontwikkelen van vaktechnische en werknemersvaardigheden. In deze fase doet de leerling in kleine groepen ervaring op in de verschillende sectoren tijdens stages op verschillende leerwerkplekken onder begeleiding van een medewerker van het Breda College. We hebben zowel leerwerkplekken binnen de school als buiten de school.

Elk schooljaar kent twee periodes van twee dagen, waardoor de leerling een divers aanbod van leerwerkplekken kan ervaren.
Aan het einde van de Beroepsfase kiest de leerling een profiel: Dienstverlening & Zorg, Plant & Groene leefomgeving, Horeca, Logistiek en Verkoop.

De leerlingen gaan drie dagen naar school (op maandag tot en met woensdag) en twee dagen naar hun leerwerkplek (op donderdag en vrijdag).

Transitiefase
In de Transitiefase past de leerling zijn talenten en praktijkervaring toe tijdens een individuele stage. Deze stage wordt met zorg en in overleg met de leerling en ouders/verzorgers gekozen, zodat de mogelijkheid op duurzame uitstroom optimaal is. Tijdens de individuele stage wordt de leerling begeleid door een jobcoach. Deze begeleiding is meer op afstand. De jobcoach komt periodiek langs op de stageplaats en heeft op schooldagen contact met de leerling. Daarnaast is er een aanspreekpunt voor de leerling van het stagebedrijf.

De theorievakken in de Transitiefase worden toegespitst op wat nodig is voor een passende uitstroom.
Dit alles passend binnen het door de leerling gekozen profiel.

De leerlingen gaan bij aanvang van de Transitiefase drie dagen naar school en twee dagen naar de stageplaats. Later komt daar een stagedag bij en gaan zij dus twee dagen naar school.

De ontwikkeling van de leerling is bepalend voor het moment van uitstroom. Dit kan ook gedurende het zesde leerjaar zijn.
Voorafgaand aan de uitstroom presenteert de leerling het portfolio in een eindgesprek. Afsluitend ontvangt de leerling een diploma of certificaat.

Leerroute 2 – team gemengd Onderwijs en Zorg (gOZ)
De leerlingen van leerroute 2 volgen in de basis ook een schoolloopbaan van zes schooljaren, maar de fases zijn minder scherp van elkaar onderscheiden.

Deze leerlingen volgen onderwijs op de locatie Wolvenring en de groepen (dit schooljaar zijn dat er vijf) zijn niet zozeer op fase, maar vooral op de behoeften van de leerlingen ingedeeld.
De uitstroom is gericht op taakgerichte dagbesteding.

Gedurende de schoolloopbaan gaan we met de leerlingen en hun ouders/verzorgers op zoek naar de best passende uitstroomplek.

Praktijkvak Techniek
Praktijkvak Plant en Groene Leefomgeving
Praktijkvak Horeca
Praktijkvak Verkoop
Praktijkvak Logistiek
Praktijkvak Dienstverlening en Zorg
Praktijkvak Expressie
Taal en Rekenen
Muziek
Gym